vrijdag 9 december 2011

Loslaten of juist vasthouden

Een cliënt kwam laatst bij me en zei dat het geweldig was gegaan na de vorige keer dat hij in de praktijk was geweest. "Ik wil dit vasthouden!", riep hij enthousiast. Dat leek mij niet zo'n goed idee.

Het is heel begrijpelijk dat je iets wat goed gaat niet kwijt wilt raken en dus vast wilt houden.
Stel je voor dat je een hoopje zand in je hand hebt en dat is je allerkostbaarste bezit. Dat wil je beschermen, dus als je denkt dat het wordt bedreigd, wat doe je dan? Dan knijp je je hand samen om het te beschermen. Vasthouden, zéker niet loslaten! 

Maar is dat nou zo verstandig? De hand verkrampt, en in al je verbetenheid om het te beschermen loopt de kostbare inhoud juist tussen je vingers door. Je bent het zelf die gespannen en schichtig door het leven gaat en het juist laat lopen. En de bedreigingen die je denkt te zien, zijn die wel écht? Of zie jíj ze alleen?

Het is veel moeilijker om de hand open te houden, want één windvlaag en alles is weg, het kostbaarste dat je had. Tenminste, dat denken we. 
Gedachten gaan vaak over onzekerheden: wat als die ander mij niet accepteert? ben ik wel goed genoeg? vinden mensen me wel OK? Enz. enz.
Hoe meer je 'in je hoofd zit' hoe minder je op jezelf, op je gevoel vertrouwt. 

Het gaat er dus om om los te laten wat er in het hoofd, in gedachten, allemaal gebeurt. Erop vertrouwen dat je kunt luisteren naar wat van binnen zit, naar je gevoel en intuïtie. Kwetsbaar mogen zijn waar het kan. Dan kunnen gedachten heel anders zijn: ik ben OK, ik mag zijn wie ik ben, wat de ander daar ook maar van vindt. 
Het vraagt zelfvertrouwen om los te kunnen laten en je vrij te voelen. Loslaten is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt maar het betekent wel rust, vrede in jezelf. En dat is voor veel mensen nou juist zo kostbaar.
Volgens het boek 'de kunst van het loslaten' van Theo Fisher gaat ook om loslaten van materiële dingen, bezittingen, hebbedingetjes die ons gelukkiger zouden moeten maken, maar ook de uiterlijke schijn van er goed uit moeten zien, er bij horen of carrière maken. Met al deze dingen is op zich niets mis maar uiteindelijk word je er niet gelukkiger van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw reactie, ik zal het met aandacht lezen!